Saturday 17 March 2012

Creative Sifu "sangat",tp,bermanfaat..

Assalam,,

ok,CREATIVE SIFU,what is that??

ok...CREATIVE SIFU ini satu program yang dihasilkan olh mak kpd kawan saya "Tengku" Haziqah..Saya baru shaja,dlm 2 hari lps,Khamis,di Masjid Perling.Program ini kadang kala ade yang best ade yang bosan.Yang apabila seorg ustaz memberi ceramah.Remaja zaman skrg suke kn penceramah yang sporting dn smgt,Itu pndpt dn pandgn sya terhadap sekolah saya.Sekolah lain tidak tahu ape yang terjd.Yang bestnye apabila,Abg Yus member "talk" di hdpn. Orgnye begitu menarik hati saya utk mendgr ceramah.Wah,hebat bukan?mungkin bg anad diluar sana ade yang mengatakn,"alah,ceramah,,bosanlah.buang,buang mase sahaja.".Tp,itu adlh fakta yang slh bg saya.Ilmu ini mmg bosan??tidak,mungkin sesetgh org bosan kerana karenah si penyampai.Oh,walaupun bosan,tp,kt tetap dpt ilmu.Janganlah membuat andaian sebelum mencuba.Mencuba dahulu baru bole komen.Tetap,klu bosan,tidak mengapa.Ambilh sedikit ilmu walaupun bosan.Dgt sedikit ilmu,walaupun sedikit,ianya tetap berharga. jangan tidak ambil langsung.sgtlh rugi jika tidak ambil langsung walupun sedikit..ishx3..teruknye!!

      ok.back to the story,saya ingin berkongsi sedikt imu ttg wudu' dan juga solat,ok.

Wudu':
          yang sya belajar ialah,anggota wudu' yang wajib terbahagi kpd 4.Iaitu,

          1.Muka
          2.Tangan(sehingga siku)
          3.Kepala(rambut n telinga)
          4.Kaki
*ini digunakan jika kekurangan air atau darurat.boleh dilakuakn sekali,3 kali itu sunnah.

ok seterusnya kpd solat.

name solat itu ialah "SOLAT MASBU' ".ketika itu ade satu games. si penceramah berkata,solat ape yang die ade 4 tahyat?siapa dpt jawab abg bg hadiah." ketika itu,ramai yang mencuba. akhirnya ade seorg pljr pergi kehadpn dan menjawab soalan itu dgn jwpn yang tepat.Jawapannya:

Solat masbu' maghrib.Ape itu solat masbu'?ok.saya akan terangkan ilmu sya ini kpd anda semua.

Solat masbu' maghrib ialah:

ketika imam di rakaat kedua(maghrib)dan sdg tahyat,dan saya baru nk masuk jamaah,sayapun dudk tahyat akhir bersama imam,tetapi sya tertinggal 2 rakaat,saya dpt tahyat tetapi tertinggal rakaat.jdnye,syae dudk tahyat awal,dan kemudian bagun menunaikan rakaat ke-3 dan duduk tahyat akhir dan apbila imam memberislm,sya bagun utk mengganti rakaat yang tertinggal td dgn due tahyat.jd semua sekali 4 tahyat.

          Alhamdullilah itu shaja ilmu yang sya dpt dr CREATIVE SIFU yang sya jalani dgn yuran RM40. wlaupun seikit tetapi bermanfaat kpd anda.BaNyak sebenarnye.Tp ini yang paling penting dr yang lain.Jika ade mase akn saya kongisikan lagi.

                                                                                                                          Wassalam...

No comments:

Post a Comment